A Škoda Fabia 25 éve: siker négy generáción keresztül
Az elmúlt 25 évben a Škoda Fabia megkerülhetetlen szerepet játszott a Škoda márka és a kisautó-szegmens történetében. Az első generáció 1999. szeptember 14-én debütált a Frankfurti Autószalonon, és fejlett technológiájával gyorsan meghódította a vásárlókat. Az ezt követő három generáció erre az alapra épített, és napjainkig közel ötmillió darabot adtak el belőle. A Fabia a motorsportban is jelentős szereplővé vált. A sikerszériát a 2003-ban színre lépő Škoda Fabia WRC alapozta meg, és ezt az örökséget a jelenlegi Fabia RS Rally2 sikert sikerre halmozva folytatja.
Amikor a teljesen új Škoda Fabia 1999. szeptember 14-én, kedden, a Frankfurti Autószalonon a nagyközönség elé gurult, még csak bízni lehetett abban, hogy egy figyelemre méltó sikertörténet kezdetének vagyunk szemtanúi. Az azóta eltelt negyed évszázad alatt aztán a modell bebizonyította azt, amit akkor csak sejteni lehetett. Kényelmes és tágas utastere, takarékos, de agilis motorjai és a kiváló ár-érték aránya a vásárlók kedvencévé teszi. És ez örökség tökéletesen megvan a negyedik generációban is.
Škoda Fabia első generációja (1999 – 2008)
A Škoda Fabia az 58. Frankfurti Autószalon fő premierjei között szerepelt. Ötajtós ferdehátú modellként debütált, amelynek hossza 3.960 mm volt, és a Škoda Felicia utódjaként lépett színre. Alig egy évvel a bemutató után a kombi változat következett, 2001-ben pedig egy szedán is gyártásba került. Az első generációs Fabia formatervét egy körülbelül húsz tervezőből álló csapat alkotta meg, Dirk van Braeckel, a Škoda akkori formatervezési vezetőjének irányításával. Az első generációs Fabia egy fejlett kisautó platformra, a PQ24-re épült, és a hajtásláncok széles választékát kínálta. 2003 márciusában debütált a sportos RS változat – egy erős, 96 kW teljesítményű 1.9 TDI turbódízel motorral, amely a dinamikus teljesítményt és az üzemanyag-hatékonyságot ötvözte.
A Škoda Fabia második generációja (2007 – 2014)
2007 márciusában, a Genfi Autószalonon mutatkozott be a Škoda Fabia második generációja. Az új modell az első generációval azonos platformra épült, de valamivel hosszabb (+22 mm) és magasabb (+47 mm) volt. 2007 szeptemberében mutatták be a praktikus kombi változatot. 2009-ben csatlakozott a kínálathoz a Scout változat és az 1,4 TSI benzines turbómotorral (132 kW) szerelt RS változat. Ebben a Fabia-generációban jelent meg először a mai napig népszerű Monte Carlo változat.
A Škoda Fabia harmadik generációja (2014 – 2022)
A Škoda Fabia harmadik generációját a Párizsi Autószalonon mutatták be 2014 októberében. Technológiailag a már a PQ26-os platform előnyeit élvezte, a formaterv pedig élesebb és dinamikusabb vonalakat kapott, amit az arányok megváltozása is segített; az autó 90 mm-rel szélesebb és 30 mm-rel alacsonyabb lett elődjénél. Jelentős fejlesztések történtek a biztonsági és kényelmi jellemzők terén is. A Škoda Fabia először kapott Front Assist rendszert, adaptív sebességtartó automatikát és a vezető fáradtságérzetét figyelő rendszert. A 2018-as facelift tovább bővítette a modell felszereltségét, bevezetve a teljesen LED-es fényszórókat és a holttérfigyelőt.
Negyedik generációs Škoda Fabia (2021 – napjainkig)
A Škoda Fabia legújabb generációja 2021 tavaszán mutatkozott be ötajtós ferdehátúként, az MQB A0 platformra építve. Formaterve az Oliver Stefani által vezetett Škoda Desing csapat munkája. A negyedik generáció hossza meghaladja a 4,1 métert, csomagtere pedig 380 literre nőtt, ami 50 literrel több, mint az előző generációé. A jelenlegi Fabia olyan korszerű funkciókkal van felszerelve, mint a Travel Assist 2.0, az automatikus parkolás, a sávtartó asszisztens, a közlekedési táblák felismerése, a sávváltást segítő Side Assist, valamint a gyalogos- és kerékpáros-védelmet segítő Front Assist.
Uralkodás a motorsportban
A Škoda Fabia minden generációja figyelemre méltó hatást gyakorolt a nemzetközi rali világára, mióta a Škoda az első generációs Fabia WRC-vel (2003) belépett ebbe a motorsport-szegmensbe. A gyár a második generációval már a megfizethetőbb versenykategória felé helyezte át a hangsúlyt. A Škoda Fabia Super 2000 2009-ben jelent meg a raliban, és számos sikereket értek el vele mind a Škoda Motorsport gyári csapatának versenyzői, mind az ügyfélcsapatok pilótái világszerte. Az igazi mérföldkő azonban, amely megszilárdította a Mladá Boleslav-i márka motorsportban való helyét, a Fabia harmadik generációjával jött el 2015-ben, amikor az autó belépett a WRC2 kategóriába. A versenycsapatok szerte a világon több mint 470 darab Rally2 és Rally2 evo autót vásároltak, ezzel a legkelendőbb és legsikeresebb rali autóvá váltak a mai napig. A jelenlegi, negyedik generációs Fabia szolgál a Škoda Fabia RS Rally2 modell alapjául, amely a nemzeti és nemzetközi bajnokságokban aratott győzelmekkel folytatja sikerszériát.